Ruimtelijke ontwikkelingen
(oplossingsgericht/spreek de taal van beleidsmakers en technici) Begeleiding van particulieren en bedrijven bij het realiseren van ruimtelijke plannen en vergunningenkwesties (Wet ruimtelijke ordening en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Ik heb diverse particulieren en ondernemers bijgestaan in kwesties rondom:
- planontwikkeling (ruimtelijke onderbouwing met uitzondering van specifieke rapportages)
- bezwaar, beroep
- planschade.
Enige voorbeelden van projecten: ontwikkeling van woningbouw op voormalig opslagterrein, ontwikkeling van een hondenhotel, omzetting van hotelappartementen in seniorenappartementen, omzetting van een niet bestemde vakantiewoning in een natuurgebied in een kleine woonbestemming, woningbouw op een braakliggend terrein binnen de bebouwde kom, omzetting agrarische bedrijfswoning in een woonbestemming, functiewijzigingen etc.
Betuweroute
De aanleg van een goederenspoorlijn van de Maasvlakte in Rotterdam naar de Duitse grens voorbij Zevenaar, dit is een van de grote infrastructurele projecten geweest.
Voor de aanleg dienden talloze ondergrondse kabels en leidingen te worden verlegd. Ik was verantwoordelijk voor het treffen van schaderegelingen met eigenaren van ondergrondse infrastructuur zoals Gasunie, Shell, ministerie van defensie,
elektriciteitsmaatschappijen, water- en telecommunicatiebedrijven.
Spoorverdubbelingen Den Bosch – Eindhoven en Den Haag Rijswijk
Uitbreiding van de spoorlijnen van dubbelspoor tot viersporigheid in onder meer stedelijk gebied. Projectleider schaderegelingen ondergrondse infrastructuur. Daarnaast verantwoordelijk voor het opstellen van convenanten met de betrokken gemeenten over tijdelijke voorzieningen, bestemmingsplanwijzigingen, geluid, schade-vergoedingskwesties, communicatie en voorlichting. Met de gemeente Best was behoorlijk wat afstemming vereist vanwege het feit dat het project van twee bovengrondse sporen naar viersporigheid onder de grond ging. De tunnel van 2.5 kilometer is immers gesitueerd met aan weerszijden bebouwing. Voorheen doorsneedt het spoor het dorp, de tunnel heeft hier een einde aan gemaakt.
RandstadRail
Ombouw van een gewone spoorlijn tot een lightrailverbinding die de stadscentra van Den Haag en Rotterdam met elkaar verbindt. In opdracht van de nieuwe beheerders Stadsgewest Haaglanden en stadsregio Rotterdam zorg gedragen voor de overdracht van het juridisch beheer van spoorbeheerder ProRail naar beide regio’s.
De werkzaamheden bestonden uit het treffen van mandaatregelingen, volmachten, modellen voor vergunningen en ontheffingen. Daarnaast verantwoordelijk voor het opstellen van een beheerovereenkomst waarbij naast genoemde regio’s de Staat en Railinfratrust partij zijn. Tevens heb ik zorg gedragen voor zowel de inventarisatie alsmede de formele overdracht van alle bestaande vergunningen, ontheffingen en overeenkomsten.
Tramlijn 19
Tramlijn 19 verbindt de technische universiteit in Delft met Ypenburg, Leidschenveen en Leidschendam. Een van de onderdelen van dit project is het grote infrastructurele werk de Sijtwendetunnel.
Namens Stadsgewest Haaglanden ben ik verantwoordelijk geweest voor het maken van afspraken met Rijkswaterstaat betreffende het eigendom en het beheer en onderhoud van de Sijtwendetunnel. Vanwege de fysieke ligging van de trambuis en de verkeerstunnel is afstemming essentieel waarbij het aspect tunnelveiligheid een grote rol speelt.
Tevens heb ik ten aanzien van de verdeling van de beheer en onderhoudswerkzaamheden tussen diverse gemeenten en Stadsgewest Haaglanden respectievelijk de exploitant (vervoerder) van deze tramlijn een uniforme overeenkomst ontworpen.
Oranjebuitenpolder
Ontwikkeling van nieuwe natuur, een recreatiegebied alsmede woningbouw.
Verantwoordelijk voor het opstellen van de uitvoeringsovereenkomst tussen verschillende partijen (stadsregio Rotterdam, gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, Zuid-Hollands Landschap, Hoogheemraadschap Delfland) waarin zijn vastgelegd de definities en afspraken ten aanzien van de voorbereiding, de uitvoering en het beheer van het project herinrichting Oranjebuitenpolder.
Luxe hondenhotel
In opdracht van een hotelexploitant verkennen van juridische mogelijkheden voor de vestiging van Dog Resort Gilze Rijen op een perceel landbouwgrond in het buitengebied, gesitueerd langs de A58.
Door middel van gedegen onderzoek en argumentatie is het mede dankzij boog gelukt om de gemeente Gilze Rijen en de provincie Noord-Brabant mee te krijgen in dit unieke initiatief. Tevens juridische input geleverd ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing. Het project wordt momenteel uitgewerkt door middel van een wijziging van het bestemmingsplan waarna realisatie zal kunnen plaats vinden.
Vervoer over water
Het project omvat het toevoegen van vervoer over water aan de mobiliteitsketen binnen stadsregio Rotterdam. Er zijn inmiddels verbindingen gerealiseerd waarbij het centrum van Rotterdam wordt verbonden met de Heijplaat en Hoek van Holland met Europoort en de Maasvlakte.
Ik ben verantwoordelijk geweest voor het afstemmen met verschillende overheden (gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat) in verband met de aanleg van haltevoorzieningen en vergunningenkwesties. Daarnaast heb ik de subsidievoorwaarden vorm gegeven en gezorgd voor contractuele vastlegging met de beoogde vervoerder(s).